Friday 29 July 2011

Taman Negara Gunung Mulu

Taman Negara Mulu mempunyai 3 gunung, iaitu Gunung Mulu (2,376 m), Gunung Api (1,750 m) dan Gunung Benarat (1,585 m) serta 300 km gua yang telah diterokai, salah satu sistem gua batu kapur terbesar di dunia. Ia juga mempunyai beberapa gua yang mencatat rekod dunia.Taman Negara Gunung Mulu mengandungi rangkaian-rangkaian gua yang terpanjang di dunia dan di sini juga terletaknya 'Sarawak Chamber' iaitu ruang bawah tanah terbesar di dunia yang boleh menampung empat puluh biji kapal terbang Boeing 747. Anda juga boleh melawat Gua Rusa iaitu gua yang mempunyai terowong yang terbesar di dunia.Satu lagi tarikan utama di sini ialah Gua Air Jernih iaitu gua yang terpanjang di Asia Tenggara. Gua-gua yang besar ini menjadi tempat tinggal berjuta-juta ekor kelawar dan burung layang-layang yang terbang keluar berkumpulan menuju ke hutan setiap waktu senja.

No comments:

Post a Comment